Autóbuszbeszerzések

 

A járműbeszerzéseket a teljesség igénye nélkül csak 1973-tól a 200-as járműcsalád megjelenésétől írom le.
(Forrás: Berta József - Kertész István: 100 éves Miskolc város tömegközlekedése)

Tartalom:
Ikarus Rába MAN
Ik260 Ik280 Ik412 Ik415 Ik435 Ik546 Rába Premier 091 Rába Premier 291 MAN NL223 MAN SL223 MAN SG263

Ik260 szóló:
Ebből a típusból 259 jármű érkezett,ezek között voltak az első automata váltós buszok.A szóló kocsik nagyrésze 260.03 típus/szériaszámú és 21 ülő, illetve 80 álló utas szállítására alkalmas.

besz.év forgalmi rendszám váltó ablak osztás műszerfal darabszám
1973 GC 59-27 - 59-46 mechanikus 1/2 1 részes 23
GC 59-47 - 59-49 Prága
1974 GC 59-62 - 59-75 1/4 14
1975 GC 69-27 28
GC 69-37 - 69-40 Eredeti szín: sárga mechanikus 1/4, 0
GC 69-41 - 69-50, 79-76 - 79-88 1/2
1976 GC 80-06 - 80-14, 80-17 - 80-23, 82-52 - 82-60 25
1977 GC 82-73 - 82-80, 82-82, 82-86 - 83-00, GF 15-01 - 15-06 3 részes 30
1979 GF 30-08 - 30-27 20
1980 GF 30-33 - 30-50, 40-01 - 40-10 Prága 28
1981 GF 40-16 - 40-19, 40-21 - 40-25, 45-26, 45-31 - 45-36 16
1982 BZ 07-92 - 07-97 6
1985 BX 73-67 - 73-74 8
1986 BX 74-11 - 74-18,74-20 - 74-30 19
1987 BX 74-40 - 74-41 2
1988 BX 36-20 - 36-38,36-50 - 36-51 21
1989 BY 75-27 - 75-35 9
1990 AKD 581 - 590 10

Az 1982-ben készült buszok érkeztek utoljára harmónikaajtóval és trilex tárcsával.A '85-ös kocsik már bolygóajtóval és tárcsás kerékkel álltak forgalomba.

AKD-554 Fotó:Dobos Róbert AKD-589 Fotó:Dobos Róbert

Ik280 csuklós:
(Nagyrészt 280.15-ös)
Ebből a típusból 323 járművet szerzett be a vállalat.35 ülő és 110 álló utas szállítására alkalmasak e járművek.Az aláhúzott buszok kék lökhárítóval érkeztek.

1984-es beszerzésű autóbuszok a Majális-Parkban  Fotó: Bodnár László

besz.év forgalmi rendszám váltó ablak osztás műszerfal darabszám
1974 GC 69-26 Prága 1/4 1 részes 1
1975 GC 69-28 - 69-31 23
GC 69-32 - 69-36 Eredeti szín: piros mechanikus
GC 79-89 - 80-02 1/2
1976 GC 80-03, 80-04, 80-15, 80-16, 80-24, 80-25, 82-51, 82-61 - 82-63 10
1977 GC 82-64 - 82-69, 82-81, 82-83 - 82-85 16
GC 82-70, 82-71 Eredeti szín: piros-fehér
GF 15-07 - 15-10 Eredeti szín: sárga Prága 3 részes
1978 GF 15-13 - 15-50, 30-01, 30-02 mechanikus 40
1979 GF 30-03 - 30-07 5
1980 GF 30-28 - 30-32, 40-11 - 40-14 Prága 10
GF 40-15 Eredeti szín: kék-fehér mechanikus 1/4
1981 GF 45-27 - 45-30, 45-37 - 45-58 Prága 1/2 26
1982 BZ 07-58 - 07-85 28
1983 BZ 08-00, 08-31 - 08-42, 08-44 - 08-50, 08-54 - 08-58 25
1984 BZ 08-61 - 08-73, 08-76 - 08-90 28
1985 BZ 08-94 - 09-00, BX 73-75 - 73-83 16
1986 BX 73-86 - 73-90, 74-01 - 74-10, 74-19 16
1987 BX 74-32 - 74-39, BY 09-63 - 09-87 33
1988 BX 36-41 - 36-47 7
1989 BY 75-01 - 75-26 26
1990 AKD 749 - 757 13
AKD 758 - 761 Voith

1985-ben érkeztek az utolsó trilex tárcsás kocsik (BZ 08-94, 08-97, 09-00, BX 73-75, 73-80, 73-82).A '85-ös járművek a BZ 08-94 -et kivéve bolygóajtósak, a '86-osok az utolsó harmónikaajtósak.

AKD-664 Fotó:Dobos Róbert AKD-699 Fotó:Dobos Róbert

A 200-asok járműjellemzőit Szakszon Zoltán segítségével állítottam össze.

1993 utolsó napjaiban érkezett meg a 400-as típusú járművek közül az első Miskolcra. A tolócsuklós Ik435-ös kocsiból ekkor még csak kettő közlekedett az országban.Ezt a járművet hamarosan követte 415-ös szóló társa is.E két járműbe még DAF LT 160G motort szereltek. A további járművek már a cég színeiben Rába D-10 -es motorral érkeztek és kielégítik az EUROII.-es normát.
Ik415 szóló:

besz.év forgalmi rendszám váltó ablak osztás darabszám típus/széria ülőhely
1994 EKG 859 Voith 1/2 1 415.14C 28
1998 GSZ 861 - 865 1/3 , 0 5 415.35
1999 HDF 366 - 368 3 415.35A

HDF-368 Fotó:Dobos Róbert GSZ-863 Fotó:Dobos Róbert

Ik435 csuklós:
1994-től összesen 21 tolócsuklós állt forgalomba Miskolc utcáin.

besz.év forgalmi rendszám váltó ablak osztás darabszám típus/széria ülőhely
1994 EEG 411 ZF 1/2 1 435.06 42
1998 GTH 771 - 776, 778 - 781 Voith 1/3 , 0 10 435.21 37
1999 HDS 014 1 435.21B
2000 HEJ 331-332, HER 133-134, HEX 144-145, HFD 501, HDE 889-890 9

HDS-014 Fotó:Dobos Róbert EEG-411 Fotó:Dobos Róbert

2000 június 1-én állt forgalomba az első miskolci alacsonypadlós busz, az Észak-Déli gerincvonalon.A jármű érdekessége a a hátul függőlegesen elhelyezett MAN motor.
Ik412 szóló,alacsonypadlós:

HFC-310 Fotó:Dobos Róbert HPR-534 /312/ Fotó:Dobos Róbert

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus/széria ülőhely
2000 HFC 309 - 310 Voith 1/4 2 412.10B 25.5+4
2001 HPR 533 - 534 311 - 312 1/3 2 412.30A

Az MVK Rt. állományában ugyanolyan azonosítóval rendelkező járművek nem lehetnek ,ezért vált szükségessé néhány busznál a rendszámtól különböző azonosítószám hozzárendelése.

Az új évezred első napjaiban érkeztek Miskolcra a Győrben gyártott Rába buszok első darabjai.A jármű szembetűnően eltér az eddig megszokott Ikarus buszoktól, mind külső és belső megjelenésében is. Megemlítésre méltó, hogy az EUROIII követelményeket kielégítő MAN motorral rendelkeznek.
Rába Premier 091 szóló:

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus ülőhely
2001 HLU 211 - 212 400 - 401 ZF 1/4 , 0 2 091 30

HLU-211 /400/ Fotó:Dobos Róbert HLU-212 /401/ Fotó:Dobos Róbert

Rába Premier 291 csuklós:

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus ülőhely
2001 HLU 104, 121 - 122 782 - 784 ZF 1/4 , 0 6 291 38
HLF 380, 592 - 593

HLF-380 Fotó:Dobos Róbert HLU-121 /783/ Fotó:Dobos Róbert

A cég életében az eddigi legnagyobb darabszámú járműbeszerzés erdeményeként, 2002 tavaszán érkezett meg 68 MAN típusú autóbusz Miskolcra.Az új járművek EUROIII-as normákat kielégítő MAN motorral vannak felszerelve.
MAN NL223 szóló,alacsonypadlós:

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus ülőhely
2002 ICC 911 - 916 313 - 318 Voith 1/5 , 0 6 NL223 30.5

ICC-913 /315/ Fotó:Dobos Róbert ICC-915 /317/  Fotó:Dobos Róbert

MAN SL223 szóló:

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus ülőhely
2002 ICC 917 - 936 412 - 431 Voith 1/3 , 0 20 SL223 26

 ICC-930 /425/ Fotó:Dobos Róbert  ICC-918 /413/  Fotó:Dobos Róbert

MAN SG263 csuklós:

besz.év forgalmi rendszám azonosító váltó ablak osztás darabszám típus ülőhely
2002 ICC 937 - 977, 979 788, 789, 785, 790 - 793, 786, 794 - 796, 787, 797 - 826 Voith 1/3 , 0 42 SG263 38

 ICC-938 /789/ Fotó:Dobos Róbert  ICC-948 /787/ Fotó:Dobos Róbert


Ik546 kisbusz:

besz.év forgalmi rendszám váltó ablak osztás darabszám
1993 DUC 176 - 177 mechanikus 1/2 2

 

Vissza a főoldalra Tovább-Selejtezések