Autóbuszjellemzők |
A városi menetrendszerű autóbuszközlekedes 1948.novemberében indult meg Miskolcon. Az első járművek nem alkottak olyan egységes állományt,mint a napjainkban közlekedők.A 60-as években megjelenő városi buszok színét a kék és ezüst kombinációja jellemezte.
Ezek az Ik600-as típus színei voltak. A '70-es években megjelenő 180-as Ikarus viselte utoljára ezeket a színeket.Ezeket a buszokat 1978-ban vonták ki a forgalomból.
A 70-es évek közepére egyre
nagyobb számban jelentek meg a 200-as család első
tagjai.Ezeket a kék szürke színezés jellemzi a mai napig
is.Persze érkeztek exportból kimaradt járművek nem a
miáltalunk használt színekben.
Természetesen e család tagjai is nagyon sokat változtak az
évek során. A következőkben a főbb jellemzőit mutatom be
ezeknek a buszoknak.Az első járművek vegyesen érkeztek kézi
és automata sebességváltóval (Prága 2M70). A műszerfal
egyrészes volt,az ajtóműködtető gombok is egy sorban
helyezkedtek el a műszerfal alján. A 80-as években megjelent a
három részre osztott műszerfal és az ajtóműködtető gombok
is más elrendezést kaptak. A régifajta szürke fülke az
1983-ban készült csuklós járművekre került utoljára.Ezek a
járművek a megszokott fehér kapaszkodó helyett már feketét
kaptak.Hasonlóan az ülesek váza és a jelzőkészülék
burkolata is fekete lett. Megszünt az utolsó ajtónál
középen lévő kapaszkodó.Ezeken a járműveken még
"hangulatvilágitás" üzemelt.
A '84-ben megjelenő korszerű fülke már tolóajtóval
készült.'85-ben állt forgalomba az utolsó trilex tárcsával
gyártott busz.Ekkor még érkezett 5 bolygóajtós csuklós busz
trilex tárcsával,de már nem a régi tipusúval.Ezek a
Kamazéhoz hasonlóak voltak, de később lecserélték őket.
A fülke ettől az évtől kezdve már nem sima fényezésű
lemez és ekkor jelennek meg a bolygóajtos járművek is.
'86-ig a buszokat még fém dísszegéllyel gyártották.Ekkor
még ráncajtóval ,de már laposágyazású tárcsás kerekekkel
rendelkező csuklós járművek is kerültek Miskolcra.
1987 is új változást hozott a járművek megjelenésében. Széles gumi szegélyt kaptak,a lépcső szélesebb lett, az ajtó és fülkeüveg is módosult valamint ekkor jelent meg a jobboldali első ülések előtt az ajtótól elválasztó biztonsági üveg. A '89-es kocsik hátsó ablakába műanyag táblatartót szereltek,a 280-as kocsik kerékagya kisebb lett (bolygómű nélküli). Az utolsó 200-as Ikarusok '90-ben érkeztek,ebből az utolsó 4 (AKD 758 -761-ig) már turbofeltöltős motort és VOITH váltót kapott.
Mindezen jellemzők felsorolása természetesen nem teljes, de ha minden apró részletet leírnék még most is gépelhetnék.A beszerzéseknél feltüntetem az egyes járművekre jellemző főbb tulajdonságokat!Ha bárki kiváncsi még ezen kívül valamilyen részletre,nyugodtan írjon, szívesen válaszolok rá!