Autóbuszjellemzők

 

A városi menetrendszerű autóbuszközlekedes 1948.novemberében indult meg Miskolcon. Az első járművek nem alkottak olyan egységes állományt,mint a napjainkban közlekedők.A 60-as években megjelenő városi buszok színét a kék és ezüst kombinációja jellemezte.

Ezek az Ik600-as típus színei voltak. A '70-es években megjelenő 180-as Ikarus viselte utoljára ezeket a színeket.Ezeket a buszokat 1978-ban vonták ki a forgalomból.

A 70-es évek közepére egyre nagyobb számban jelentek meg a 200-as család első tagjai.Ezeket a kék szürke színezés jellemzi a mai napig is.Persze érkeztek exportból kimaradt járművek nem a miáltalunk használt színekben.
Természetesen e család tagjai is nagyon sokat változtak az évek során. A következőkben a főbb jellemzőit mutatom be ezeknek a buszoknak.Az első járművek vegyesen érkeztek kézi és automata sebességváltóval (Prága 2M70). A műszerfal egyrészes volt,az ajtóműködtető gombok is egy sorban helyezkedtek el a műszerfal alján. A 80-as években megjelent a három részre osztott műszerfal és az ajtóműködtető gombok is más elrendezést kaptak. A régifajta szürke fülke az 1983-ban készült csuklós járművekre került utoljára.Ezek a járművek a megszokott fehér kapaszkodó helyett már feketét kaptak.Hasonlóan az ülesek váza és a jelzőkészülék burkolata is fekete lett. Megszünt az utolsó ajtónál középen lévő kapaszkodó.Ezeken a járműveken még "hangulatvilágitás" üzemelt.
A '84-ben megjelenő korszerű fülke már tolóajtóval készült.'85-ben állt forgalomba az utolsó trilex tárcsával gyártott busz.Ekkor még érkezett 5 bolygóajtós csuklós busz trilex tárcsával,de már nem a régi tipusúval.Ezek a Kamazéhoz hasonlóak voltak, de később lecserélték őket.
A fülke ettől az évtől kezdve már nem sima fényezésű lemez és ekkor jelennek meg a bolygóajtos járművek is.
'86-ig a buszokat még fém dísszegéllyel gyártották.Ekkor még ráncajtóval ,de már laposágyazású tárcsás kerekekkel rendelkező csuklós járművek is kerültek Miskolcra.

AKD-700 Fotó:Dobos Róbert

1987 is új változást hozott a járművek megjelenésében. Széles gumi szegélyt kaptak,a lépcső szélesebb lett, az ajtó és fülkeüveg is módosult valamint ekkor jelent meg a jobboldali első ülések előtt az ajtótól elválasztó biztonsági üveg. A '89-es kocsik hátsó ablakába műanyag táblatartót szereltek,a 280-as kocsik kerékagya kisebb lett (bolygómű nélküli). Az utolsó 200-as Ikarusok '90-ben érkeztek,ebből az utolsó 4 (AKD 758 -761-ig) már turbofeltöltős motort és VOITH váltót kapott.

Az Európai színvonalat képviselő új jármű a 435-ös,'94- februárjában állt forgalomba.Ekkor még csak kettő volt belőle az országban!
A tolócsuklós jármű megnyerte az utazóközönség tetszését. Az ablak még a régi technológiával készült. Pár héttel utána forgalomba állt a szóló társa is.Ilyen típusú járművek álltak forgalomba 1998.október 15.-én a cég színeiben,felül ezüstmetál fényezéssel. Ez a 15 jármű FOK-GYEM kijelzővel rendelkezik.
Az 1999/2000-ben érkező buszokban az utastérben is találhato ilyen tájékoztató és a csengőt felváltotta a dallamkürt.
Mivel ezek a kocsik szakaszosan érkeztek és nem Miskolcon kaptak rendszámot, ezért a rendszámmezők sem egységesek.
EEG-411 Fotó:Csorba Ferenc
Két korszerű alacsonypadlós Ik412-es jármű is érkezett ,melyek 2000 júniusától állnak az utazóközönség rendelkezésére.Ezeknek a kocsiknak a konstrukciója, belső felépítése teljesen különböző a 400-as család eddig megszokott járműveitől.Színben(szürke) és méretben is más a vezető fülke, más a műszerfal elrendezése és függőlegesen, állítva van elhelyezve hátul a motor.A rákövetkező évben a típusból még két kocsi érkezett. HFC-310 Fotó:Hajtó Bálint
   
Rába utastér  Fotó: Dobos Róbert 2001 január első heteiben megérkezett a 2 darab Rába premier 091-es szóló és a 6 darab 291-es típusú csuklós jármű. Ezek a buszok érdekes színfoltjai a miskolci utcáknak.Több részletben is különböznek a már megszokott Ikarus buszoktól, mint például a csukló belső kialakítása, az ajtók eltérő mozgatószerkezetei, valamint az egyszárnyú kifelé nyíló hátsó ajtó.HLF-380 Fotó:Angyal LászlóLegszembetűnőbb változás a Miskolcon még újdonságnak számító sárga kapaszkodó és a modern mintájú ülések. Meglepő,hogy az ajtók fekete színezést kaptak és a lökhárítók kéket.Szokatlan formájú a jármű homlokfalán az osztatlan szélvédő. Viszont megfelelő helyre került a felszállásengedélyező nyíl, a Fok-Gyem utastájékoztató mellé.
Ezek a buszok már az EUROIII-as normát is kielégítő MAN motorral vannak felszerelve és ZF-Ecomat sebességváltóművet kaptak.
A karbantartás megkönnyítésére az eddigiektől eltérően rozsdamentes vázszerkezettel rendelkeznek és a szintén korrózióálló oldallemezeket ragasztással rögzítették.Szemmel nem észlelhető, hogy az egy darabból álló műanyag tető is ragasztással kerül rögzítésre a vázszerkezethez.Ezek azok a főbb eltérések ,amiket érdemes megemlíteni.
Rába műszerfal  Fotó:Dobos Róbert

Itt még kéken...

Az NL223-as vezetőfülkéje.

Az NL223-as hátsó része.

Alacsonypadlós NL223-as műszerfala

2002 március 22.-én megérkezett Miskolcra, az első MAN típusú autóbusz.A cég életében eddigi, legnagyobb darabszámú autóbuszbeszerzés 6 alacsonypadlós szóló (NL223), 20 normál padlómagasságú szóló (SL223) és 42 darab csuklós (SG263) járművet tartalmaz.Az alacsonypadlósok Lengyelországban, a többi pedig Törökországban készült.A kocsik kék színben érkeztek meg, a sárga és a zöld színek felfestése a fényezőműhely feladata volt.
Az EUROIII-as követelményeket kielégítő MAN motorral rendelkező buszok Voith váltóval vannak felszerelve.
A vezető kényelmesebb munkáját segíti a könnyen beállítható, mozgatható műszerfal.
Az alacsonypadlós kocsikon a műszerfalon, a normal padlómagasságúakon pedig oldalt helyezkednek el az utastájékoztató vezérlőgombjai.
Az utastér is kissé más elrendezésű, mint amit eddig a miskolci járműveken megszoktunk.
ICC-948 /787/

SG263-as belső utastere

SL223-as műszerfal

Utastájékoztató vezérlő

SG263-as csuklórész 

Fényezés után... Normál padlómagasságú járművek vezetőfülkéje

Mindezen jellemzők felsorolása természetesen nem teljes, de ha minden apró részletet leírnék még most is gépelhetnék.A beszerzéseknél feltüntetem az egyes járművekre jellemző főbb tulajdonságokat!Ha bárki kiváncsi még ezen kívül valamilyen részletre,nyugodtan írjon, szívesen válaszolok rá!

 

Vissza a főoldalra Tovább-Autóbuszfelújítások